Az ember gyanútlanul ebédelni indul, aztán hirtelen olyasmibe botlik, ami egy egész márka kihalását okozta. Sokkoló képek következnek.

Nem, nincs összetörve az eleje, ennek tényleg ilyen gyárilag

Tisztán emlékszem, amikor 2000-ben megírtam a Pontiac Aztek bemutatását egy - azóta megszűnt és szerencsésen el is feledett - autós lapba. Döbbenten ültünk a monitor előtt, mert az előnyös szögekben és hátérrel, profi fotósok által készített sajtóképeken is úgy nézett ki szerencsétlen járgány, mintha egy pokolgép robbant volna a belsejében, erre a formára tényleg nincs mentség. Szörnyülködtünk és nevettünk egy jót a kollégákkal majd el is feledkeztünk erről a rémségről, egészen addig, míg 2009-ben bejelentette a GM, hogy hamarosan megszűnteti az 1906-ban alapított Pontiacot. Ebbe a haláltusába vastagon benne volt az Aztek is, amit 2005-ig gyártottak és - nem meglepő módon - messze a várakozások alatt fogyott belőle.

Azért érdemel némi tiszteletet, hiszen ez a modell a crossover kategória ősapja. Az összképet egy utólagosan felrakot hátsó ködlámpa rontja tovább

Ezek után remélem érthető az a döbbenetet, amikor a szerkesztőségből kifordulva egyszer csak ott volt előttünk ez az autónak látszó tárgy, leharcoltan, kifakultan, a kutyaszaros Csengery utcában. Tény, hogy ebben a közegben egy Lamborghini Murcielago is gyászosan festene, de az Aztek olyan volt, mint egy fekete lyuk, amely feneketlen örvényként nyeli el a jó ízlésbe és formatervezésbe vetett hitet. Természetesen bőszen fotózni kezdtem, mert élőben még nem volt hozzá szerencsém és közben azon töprengtem, hogy jelenleg milyen értéket képviselhet az autóipar eme különös és mára utód nélkül kihalt egyede.

A zárat látványosan megbabrálták, milyen lelkivilága lehet, aki egy ilyet akar elkötni?

A hasznaltauto.hu-n egy darab Aztékot se találtam, ami nem meglepő, az viszont már elgondolkodtató, hogy keresőfelületen a Pontiac márkán belül nem létezik Aztek alkategória, ami azt jelenti, hogy a legnagyobb használtautós portálon ilyen típust eddig még nem próbáltak elsütni. Ez azért nem semmi, mert azt is jelenti, hogy az Aztek sok kékvérű sportkocsinál is ritkább madár nálunk, így ha valaki olyan autóra vágyik, ami garantáltan nem jön szembe, keresve se talál jobbat.

A motorháztető alatt egy 3,4 literes V6-os benzintemetőt találni, természetesen automata váltóval

Bár szinte az összes autós lap beválogatta a „világ legrondább és/vagy legrosszabb autói” összeállításába, a tulajdonosok kifejezetten szeretik ezt a típust, legalábbis a praktikumát, mert számos vevőelégedettségi listán végzett előkelő helyen. Az Aztek összeszerelését 2005 nyarán szüntették be a GM mexikói üzemében, a legjobb évben (2002-ben) is csak 27 793 darab fogyott belőle az Egyesült Államokban, pedig a gyártás kezdetekor még hiperoptimistán 75 ezerrel számoltak. Kicsit rákerestem és 2000 dollár környékén már hozzá lehet jutni egy korai példányhoz, így aki bevállalja a behozatallal kapcsolatos tortúrát, potom pénzért juthat a világ legrondább autójához.