Miért is hívják Vitarának? A régi terepjáró volt, a mostani divatos SUV, első blikkre nehéz is megtippelni, hogy ki lehet a célcsoportja a Vitarának, terepen dolgozók biztosan nem ezt választják, családosok számára kicsinek tűnik, az óriásposzterek alapján inkább szemre való divatautó a Vitara, amellyel kellemes időtöltés legurulni a pláza parkolójába. Kérdés persze, hogy divatba fog-e jönni.


Csak ne feketét!

A Vitarával teleplakátolt Budapesten a szemek nem véletlenül vetültek az autóra, hiszen nagyon mutatós a kéttónusú színkombináció. Amikor jött a hír, hogy a S-Cross után kipróbálhatom a Vitarát is, megörültem, mert nagyon tetszett a türkiz és a narancssárga alapszínű autó, kissé csalódottan vettem tudomásul, hogy a tesztautó fekete. 
Amint beleültem, rögtön feltűnt, hogy nagyon közeli a rokonság az S-Cross és a Vitara között, valójában nem is értem, hogy miért kell szinte egy időben megjelenni két ennyire hasonló autóval.
Az S-Cross nekem tetszett, viszont sokan panaszkodtak rá, hogy nem arányosak a vonalai, a Vitaránál ezzel már egyáltalán nincsen gond, a megjelenése vagány és trendi, még a fekete színű autóra is a többség azt mondta, hogy elfogadná.

Akciósan alig négy millióért elvihető

A vevőjelöltek is biztosan az árral kezdik a szemlézést, rögtön mi is sétáljunk a pénztárhoz néhány információért. Amint a – véletlenszerűen kiválasztott - Suzuki Ház komoly kedvezményekkel megspékelt árlistáján is látható, az S-Crosst magasabbra pozícionálja a Suzuki, amit a méretaránybeli különbségek indokolhatnak. Az S-Cross tengelytávja tíz centivel hosszabb (2,5 vs. 2,5 méter), ami kényelmesebb belső teret sejtet és nagyobb csomagtartót (375 vs. 430 liter) jelent. 


A Vitara azonban annyival nem rosszabb, hogy ne örülhessünk felhőtlenül a pénztárcánkban maradó több százezer forintnak, viszont annyival szebb, hogy sokkal büszkébben csaphatjuk be az ajtaját a kíváncsi szomszéd szeme láttára. 
Az S-Cross apukatesztemből (http://garazsmenet.reblog.hu/apukateszt-harom-gyerekkel-suzuki-sx-4-s-cross) már kiderült, hogy a három fiam odavolt érte, főleg a dupla üvegű panoráma napfénytető varázsolta el őket. A hasonlóságot azonban ők is csípőből felfedezték, és teljesen releváns kérdéseket tettek fel a Vitaráról.

Miért ugyanolyan az ajtónyitó?

Kérdezi az 5 éves fiam, amikor meglátja, hogy az ajtót ugyanolyan kallantyúval lehet belülről kinyitni, mint az S-Crossban. Természetesen azért, mert mindkettő Suzuki, ráadásul mindkettőt Magyarországon gyártják, így nem meglepő, hogy aki például csukott szemmel ül be a két autóba, az a belteret megpillantva jó ideig nem tudná megállapítani, hogy S-Crossban vagy Vitarában ül. Ez persze nem baj.

Miért ilyen nagy a kereke?

Valóban, a GL+ felszereltségű Vitara 215/55 R17-es kerék hatalmasnak tűnik a mindössze 4,175 méter hosszú, 1,610 méter magas, 1,775 széles, 18,5 centis hasmagasságú autón. Nagynak tűnnek a kerekek, de jól áll neki, szép a szürke alufelni is. Az összhatás alapján komolyabb méreteket tippelnénk, nagyobbnak tűnik az autó, mint amilyen valójában.

Miért ilyen szép a motorja?

A 2007-os Megane-hoz, 2006-os Trajethez szokott gyerekszem számára nyilván csodaszép egy új autó motorja.

De hogy jó is-e? 

Mi az 1,6-os, 120 lóerős, 156 Nm maximális nyomatékú motorral felszerelt Vitarát kaptuk. A vezetési élmény, gyorsulás – nem meglepő módon - hasonló volt, mint az S-Crossban, érzésre inkább 90 lóerősnek tűnt, mint 120-nak, ami nem túl nagy dicséret az autó dinamikájának, persze, kipörgetve jobban megy, és ez nem is árt az üzem meleg autónak. Mégis, az alig könnyebb Swiftből alig nagyobb motorral már sportváltozatot is gyártottak, ez a Vitara a sportosságtól fényévekre van.


A 106 lóerős dízel Megane-om versenyautó ehhez képest (most azt hagyjuk, mennyit szidtam az életét veszítő kettőstömegű lendkerekemet), és nem hiszem, hogy csak a dízel karakterisztikája miatt érzem ilyen komolynak a különbséget, egyszerűen előzni sem könnyű a Vitarával. Ezek után kíváncsi lennék, a szintén épp 120 lóerős dízel Vitara mennyire fürge.


A 7,4 literes átlagfogyasztás nem rossz, ehhez hozzásegíthetett valamennyit a piros lámpánál aktiválódó start/stop automatika, a leálló motor ilyenkor nem fogyaszt. Az ötgangos váltó formája, fogása, elhelyezkedése és karakterisztikája nagyon kellemes, de autópálya tempónál nem nagyon lehet spórolni, 140-nél 4500 a fordulatszám, a pillanatnyi fogyasztás pedig 8-10 liter körül mozog.

Apa, kapcsolj sportfokozatba!

Az Allgrip 4x4 technológiát az S-Crossból már ismerjük, és szeretjük is. Ha sportfokozatba kapcsolunk, sokkal közvetlenebb lesz a kormány és a gázpedál, amit autópályán nehéz szeretni, városban és országúton viszont nagyon is vicces, ad egy kis izgalmat a vezetésbe. Amikor sportból visszakapcsolunk automatába, olyan érzés, mintha valaki hátulról ránk tett volna egy hátizsákot.

Apa, megvesszük?
A gyerekeim persze bánták, hogy vissza kell adni. Pedig én vinném, venném szívesen ezt a Vitarát, kellemes útitárs volt öt napig, összességében – főleg a vonzóbb külcsín és a kedvezőbb ár alapján - lazán lenyomja az S-Crosst. Egy háromgyerekes családnak persze nem elég nagy, de vészmegoldásként ezen a fronton is helytállna. A hátsó ülése olyan, mint egy sík padka, amelyre három gyerekülést is be lehet tenni (a bekötés lehetetlenségét most nem részletezem), a csomagtartót egy síbox-szal kiegészíthetjük. Viszont nem túl nagy annak sem, akinek nincsen gyereke, és még a szomszédnak is tetszett.